Det uslokkelige håpet i vår Herre Jesus

Av og til møter man på utfordringer som kan medfører til delvis eller en total (negativ) omvending av livet; En omvending som kan få oss til å stille spørsmål som blant annet; Hva har jeg gjort for å fortjene noe sånt; hvorfor skjer dette (alltid) meg; Hvorfor lærer jeg aldri; hvorfor er det ingen som bryr seg; hvor er Gud og hvorfor gjør Han ingenting? Det sistnevnte er egentlig ganske så fascinerende å tenke på; nemlig hvordan vi har lett for å klandre Gud (delvis eller helt) for de uønskede hendelsene vi går igjennom i løpet av livet. Hvor lett vi glemmer at Gud er en person full av godhet (kjærlighet), som kun ønsker det beste for våre liv;  og at Han ikke er årsaken til noen av våre problemer. Det at Gud ikke gjør alt for oss eller utfrir oss fra alle uønskede hendelser, betyr ikke at Han ønsker oss noe vondt, at Han har sluttet å elske oss eller at Han har dratt tilbake de løftene Han har gitt oss for våre liv. Gud er god, og det vil Han alltid være, uansett hvor mye våre liv endres på godt eller vondt. Troen handler tross alt ikke om hva Gud kan gi oss eller gjør for oss; men om et personlig forhold; om det å få kjennskap til Den allmektige Gud – vår Herre Jesus; Om gleden av å komme nærmere Han ved å tilbringe tiden med Han gjennom bibellesing, bønn og andre aktiviteter innenfor troen. Det handler om en person (Jesus, vår frelser) som frivillig gav opp alt; både Sin trone i himmelen for å komme ned til oss på jorden, og Sitt liv for at hver den som tror på Han ikke skulle gå fortapt; men ha evigvarende liv. Nemlig Guds nådegave, til hver den som ønsker å ta i mot den. Et håp og et løfte som er så stort at all verdens rikdommer sammenlagt ikke kan sammenlignes med det, på noen som helst måte.

Sannheten er at vi kommer alle til å gå igjennom flere utfordringer i løpet av livet vårt, uavhengig om de er forårsaket av oss selv, av andre, av livs endringer, skade (uhell) eller annet; og uavhengig av om man tror på vår Gud, eller ikke. Man kan derfor ikke snu ryggen til Gud, eller klandre Han for de vonde tingene man går igjennom. Gud tillater oss dessuten aldri til å gå igjennom noe Han vet vi ikke vil takle; og for det andre så er det ti ganger lettere å gå igjennom en motgang med Han, enn uten Han. Det betyr ikke nødvendigvis at man er blid og glad til enhver tid uansett; man er tross alt ikke skapt av stål; Men styrken man får til å komme igjennom det man opplever, kan likevel ikke sammenlignes med det å møte på en motgang uten Han; At det som kjennes vondt med Han, kan for eksempel kjennes ti ganger verre uten Han. Når det er sagt så er det (uansett om man er troende eller ikke), alltid en viss fare for at man forblir i frustrasjonen, i smerten eller sorgen lenger enn hva som kan regnes som normalt; om man ikke er på vakt (ikke er obs på dette).

Det er helt normalt å bli frustrert, sint og irritert, og til og med deprimert (av for eksempel en brå og uventet endring, som av det å mist en jobb); eller nærmest få lyst til å gi opp når man opplever motgang, tøffe situasjoner også videre. Men før eller siden så må man faktisk ta seg sammen og tenke; skjerp deg, kom deg over det (det er på tide å komme seg videre), på tide å komme seg opp og gjør noe selv; fremfor å nærmest drukne i skyldfølelse eller det å syns synd på seg selv. Det vi ofte glemmer; eller gjerne ikke tenker over i det hele tatt, i slik situasjoner; er at konstant klagingen (sutringen eller muringen som bibelen også kaller det), kan faktisk medføre til at vi forlenger veien mot Guds vilje for våre liv; selv uten å være klar over det. At konstant negativitet svekker oss ikke bare som person, men det kan også svekke Guds kraft i oss (svekke vår evne til å høre det Han sier til oss); Noe som igjen kan føre til at man ikke klarer å se for seg de løftene  (tro på det) som Han har gitt oss. Løfter som omhandler både det Gud Selv ønsker å bruke oss til; samt det vi har bedt Han om å hjelpe oss med å oppnå. Lovprisning derimot, øker guds styrke i oss, spesielt når vi i tillegg klarer å glede oss over hvert minste gode ting som skjer i li vet vårt; Når vi klarer å fokusere på alt vi klarer og kan gjør; fremfor det som går galt eller det man ikke får til. Bibelen sier blant annet; «Vær alltid glade, be uten opphold, takk under alle forhold; for dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus» (1 Tessalonikerbrevet 5:16-18).

Uansett utfordring man møter på i livet, så vil man altså til syvende og sist ende opp med et valg; å la seg overvinne; eller reise seg opp igjen (med eller uten støtte rundt seg – husk at Gud er med uansett, om du har tatt i mot vår Herre Jesus), og fortsette; Eller til og med starte forfra (helt på nytt igjen – med blanke ark); for å komme dit man ønsker; For å oppnå Guds vilje for våre liv.  Som troende har man ikke bare behov for  et spark i baken i slike tilfeller, men også en påminnelse av Hvem man faktisk tror på og ønsker å følge – nemlig Den Allmektige Gud. Vi må heller ikke glemme at Gud tar oss sjeldent (magisk) fra A til Å, uten å la oss ta del i jobben selv; Dessuten når man tenker på det så hadde det aldri vært sunt for oss å bli servert alt på et sølvfat av Gud, til en hver tid. Tenk hvis for eksempel en 18 åring fikk sertifikatet rett i hånden på attenårs dagen, uten å utført noe test eller kjøretime først; Eller om en lege bare fikk autorisasjonen rett i hånden, uten først å ha gått igjennom utdannings biten? På samme måte tenker jeg også at det hadde ikke vært noe særlig sunt for oss om Gud fjernet absolutt alle våre problemer og smerter til en hver tid. Husk at motgang gir styrke; ja mer enn det; også erfaring, visdom, mot og mye mer.

Troen handler som sagt om et forhold med Den Allmektige Gud; altså om hvem Han er for oss, og ikke hva Han kan gjør for oss eller gi oss. Dessuten så har Han allerede gitt oss det beste vi kan noen gang ønske oss; nemlig et evig liv i Ham; det vil si evig liv for alle som frivillig tar i mot Ham. Bibelen sier blant annet; «Men søk først Guds kongedømme og Hans rettferdighet, og alt dette skal bli gitt dere i tillegg» (Matteus 6:33). Det er ingenting Gud ikke ønsker å hjelpe oss gjennom, eller gi oss; Han bryr Seg oppriktig om absolutt alt som angår vårt liv (om våre følelser, folk i livet vårt, fremtid, det vi har behov av dagligdagse ting, jobb, hobby, interesser også videre); og ønsker å være med oss i absolutt alt vi gjør, slik at vi kan lykkes å ha fremgang i alt vi gjør. Men det betyr likevel ikke at Han er pliktig til å gjør alt for oss. Forestill deg at noen ønsker å være din venn, kjæreste, mann eller kone; kun på grunn av noe du har eller det du kan gjøre for vedkommende; og ikke på grunn av den du faktisk er. Jeg skal ærlig innrømme at dette kan i blant være lettere sagt en gjort; ettersom jeg har både latt frykten ta over og nærmest mistet motet av ulike årsaker i løpet av mitt korte liv som troende; Men vi må absolutt bli flinkere til å komme til Gud (nemlig søke Han) for Den Han er, og ikke (bare) for det Han kan gjøre for oss (ta bort våre smerter, gi oss ting også videre). Sannheten er at det finnes ikke en bedre person i hele verden enn nettopp vår Herre Jesus; Ingen som er mer trofast, forståelsesfull, ærlig, direkte, støttende, bedre til å lytte, eller til å motivere oss (bare for å nevne noe).

Av og til skal det ikke mer til enn å ha fokuset på rett plass; nemlig på Han; fremfor alle problemene rundt oss. For selv om Han ikke direkte fjerner det verste man opplever (iallfall ikke slik man skulle ønsker), sånn på et blunk, så er likevel det å klare å holde fokuset på Han; (på Den Han er) med på fylle oss med både glede, håp og styrke; som igjen letter på byrdene. Og på den måten kan det faktisk kjennes ut som om man blir nærmest servert ting på et sølvfat, ettersom ting går plutselig mye lettere, på grunn av Hans kraft som virker i oss  Gud har en fantastisk evne til å motivere oss på; der Han bruker alt fra blant annet ord i bibelen, til folk rundt oss for å hjelpe oss til å holde oss på rett spor; hjelpe oss til å fortsette med det som er bra (etter Hans vilje); I tillegg til Han stadig avsløre deler av det vi har i vente i fremtiden (ting man for eksempel har bedt for, ønsker seg). Men det mest motiverende er absolutt tanken om å få se Han full ut, slik Han egentlig er en dag (eller en tid); Når jeg treffer Han i himmelen og står ansikt til ansikt med Han, og endelig får svar på absolutt alt jeg har lurt på om Han. Når alt som heter motgang, smerter og sorg ikke lenger vil finner sted; En tid uten mørke og eller noen som helst grusomheter, men evig lys, fred og kjærlighet; Et nytt liv i seier; gitt oss som en ubeskrivelig dyrebar gave.

Livet er på ingen måte som en dans på rose, det består av mange stygge humper (noe større enn andre) som kan være nærmest umulige å komme over; Men det er også langt mer spennende enn det vi klarer å innse (spesielt livet som troende, med tanken på at man vet aldri hva Gud finner på å gjøre med oss). Vi har langt flere muligheter liggende foran oss enn vi er klar over, men (evig) klaging, det å aldri klare å tilgi (uansett hvor vondt eller tungt det man har opplevd er), og det å gi opp; hindrer oss i både se og oppleve disse mulighetene; Hindrer oss (som Guds barn, alle som tror på vår Herre Jesus) til å se alt det Gud har gjort i stand for oss. Vær derfor glad og takk for alt; man trenger absolutt ikke å skippe rundt eller gå rundt og vise at man er glad til en hver tid. Men uansett hvem vi er, hva vi gjør og hva vi opplever, så vil det alltid være noe i livet vårt som vi kan glede oss over. La oss aldri glemme det! 🙂

Takk Herre Jesus for blant annet Den Du er; takk for ditt ord (bibelen); takk for livet og for bønnesvar (alt det ekstra gode jeg har å se frem til)

Fredelig jul ønskes til deg som leser dette; Gud velsigne deg og dine, i Jesu navn. Amen

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s