Glede; å være bevisst egne tanker

«vær alltid glade, be uten opphold, takk under alle forhold (takk for alt), for dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus» (1 tessalonikerbrevet 5:16-18)

Viste du at våre handlinger er hovedsakelig basert på hvordan vi tenker? At vår ytre fremtreden er et resultat av vårt tankemønster? I følge bibelen ønsker Gud at vi skal alltid være glade og takknemlige. Men hvor flinke er vi egentlig til å glede oss over livet? Er vi alltid glade og hva mener Gud egentlig når Han sier; vær alltid glade?

Det å alltid være glad betyr ikke nødvendigvis at vi skal skippe rundt av glede, eller konstant vise andre at vi er superglade på utsiden. Men at man er likevel såpass fulle av glede, at hvis noen for eksempel kommer bort til deg og spør deg om hvordan du har det. Så skal du, uten å måtte tenke deg ekstra om (uten å nøle), kunne for eksempel svare, du jeg har det faktisk veldig bra. At uansett hva du en skulle møte på av utfordringer, skal du ved hjelp av denne gleden kunne si; Dette skal jeg takle, dette skal gå bra, dette skal jeg overvinne. Troen, eller rettere sagt, Guds ord, har uten tvil gjort noe med min opplevelse av glede. Det går ikke lenger en dag uten at jeg opplever ekte glede. Og da tenker jeg ikke først og fremst på den gleden som kommer av at noen gjør noe fint for meg, eller av at jeg får til noe, men ekte indre glede, den typen som bare kan fås ovenfra.

Det hender selvsagt at jeg ikke nødvendigvis er alltid glad gjennom hele dagen, for det kan for eksempel oppstå en situasjon som fører til at jeg blir sint, frustrert eller lei meg. Men når det er sagt, så merker jeg også at disse negative følelsene blir stadig mer og mer kortvarige. Jeg tillater de ikke lenger til å spille ut såpass mye, at de avgjør hvordan jeg har det resten av dagen, eller de komme dagene for den slags skyld! Og det er takket være Guds ord. Hver dag er et nytt steg i fornyelsesprosessen der vår Herre Jesus, stadig former meg til et nytt og bedre menneske, etter Hans vilje. Jeg blir for eksempel ikke like bekymret, redd eller engstelig som tidligere; ettersom jeg stadig lærer meg til å stole mer og mer på Han; det at Han er både villig og i stand til å hjelpe meg med hva som helst; uansett utfordring.

Jeg ønsker å lovprise Herren for ekte glede og lykke, spesielt fordi det var tider i livet mitt, eller rettere sagt år, hvor nettopp ekte glede (den typen som overvinner alt, den typen som ikke kan kjøpes for penger), ikke var en selvfølge. Dette var selvsagt lenge før jeg ble kjent med bibelen, eller i det hele tatt viste, at den kunne redde meg fra det mørket som jeg var bundet fast til. En tid hvor jeg stadig mediterte på alt som var galt med-og rundt meg, som om det var en helt naturlig ting å gjøre. Bibelen sier; «det hjertet flyter over av, det taler munnen» (Matteus 12:34). Her er det altså ikke snakk om hjerte som forsyner kroppen vår med blod, men tankene våre. Så det Jesus egentlig sier i dette verset er at, det vi sier ut til folk (eller oss selv for den slags skyld), er et resultat av det tankene våre er fult av. Jeg har for eksempel aldri hatt problemer med å si noe positivt til andre; men slet derimot nærmest med finne et par positive ting ved meg selv; dette fordi de fleste tanker jeg hadde om meg selv var hovedsakelig negative.

Har man altså stort sett negative tanker om en person så vil man stort sett ha en negativ holdning mot denne personen. Det samme med en bestemt situasjon, ting, tid, sted, en bestemt oppgave, også videre. Hvor ofte klager man for eksempel ikke over vinteren? Det er så mørkt, det er så tungt å stå opp, det er så trist, man blir så sliten, det er for kaldt, det er for glatt, også videre. Det er med andre ord ikke selve vinteren, men folks stadige negative tanker rundt vintermørket; som fører til at de blir eller føler seg automatisk dårligere (sløvere) rundt denne tiden. Det er rett og slett ikke mulig å ha et godt liv basert på en negativ tankegang. Riktige tankegang er derfor like nødvendig for å kunne oppnå et suksessfull liv, som våre indre organer er nødvendige for at kroppen vår skal kunne fungere slik den skal. Man kan også si at positive tanker er som antioksidamter som er med på å bygge oss opp. Mens de negative tankene blir som frie radikaler som over tid, drar oss lenger og lenger ned i grøfta.

Bibelen snakker en del om en motpart av vår Herre Jesus som bibelen beskriver blant annet som fienden og tyven; altså han som ikke ønsker at vi ikke skal ha det godt, eller bli kjent med vår Herre Jesus, fordi Han vet at vår Herre Jesus ønsker å gi oss et godt liv. Om han sier bibelen blant annet at; «Tyven kommer ikke for annet enn for å stjele, og å drepe, og å ødelegge. Jeg (altså Jesus) har kommet for at de kan ha liv, og at de kan ha det i overflod» (Johannes 10:10). Forskjellen mellom vår Herre Jesus og fiende er for eksempel (kort forklart) at vår Herre Jesus ønsker å fylle oss med liv; med Sin kraft, kjærlighet og styrke; samt fremheve det gode som allerede finnes i oss; sånn at vi blir motivert til å oppnå et godt liv. Mens fienden er ute etter å tømme oss for krefter ved å hovedsakelig fylle oss med løgner (ord og tanker som oppleves som tunge byrder), slik at vi mister håpet og får lyst til å gi opp livet; drukner i elendigheten. I mitt tilfelle klarte fienden å få meg til å tro at jeg var blant annet ubrukelig, verdiløs, uønskelig, samt at jeg kom aldri til å oppnå noe i livet. Og utfordringene som jeg stadig møtte på, gjorde det ikke akkurat enklere å kjempe mot disse løgnene som jeg gikk rundt og mediterte på.

20161125_1157311

Tankene våre spiller en langt viktigere rolle for livet vårt, enn de fleste av oss er klar over. Jeg slet blant annet med tillit i mange år, fordi jeg tenkte ofte at folk var ikke til å stole, dette igjen fordi jeg hadde blitt sviktet så altfor mange ganger opp igjennom årene! Men det å tenke at jeg kunne aldri stole ordentlig på noen igjen, var selvsagt bare et av fiendens utspekulerte knep. For selv om jeg har blitt sviktet av mange, så betyr det jo ikke at alle jeg vil møte på kommer til å svikte meg. Men så enkelt kan djevelen fylle oss med løgner og få oss til å tro på de, om vi ikke er sterke nok til å stå i mot!

Det jeg liker så godt med bibelen er ikke bare at den er full med ord som både styrker og fyller oss med håp, fred, glede og kjærlighet; men at den faktisk hjelper oss (motiverer oss) også til å kvitte oss med alt som ikke er verdt å tenke på ❤ Den eneste motgiften som garantert fungerer mot fiendens løgner, og som også er det eneste som virkelig kan bryte de ned for godt (spesielt om man leser bibelen daglig), er Guds ord. Guds ord (ordene fra bibelen) har en enestående unik kraft som kan endre et liv på en slik måte som ingen andre kan. Det skjer noe uforklarlig flott med (i oss) når vi virkelig tar oss tid til å lese i bibelen. Ordene er ikke bare full av kraft men de er også veldig motiverende, det står blant annet skrevet; «Til slutt, brødre, de ting som er sanne, de ting som er ærlige, de ting som er rettferdige, de ting som er rene, de ting som er vakre, de ting som har godt omdømme, om det er noe dyd, og om det er noe som er verdt å bli rost – så tenk på disse tingene» (Filiperbrevet 4:8).

Bli mer bevist på hva du tenker på, ved å tenke litt mer på hva som foregår i tankene dine. Er det du går rundt å tenke på, verdt å tenke på? Med andre ord, hva har det ført til i livet ditt så langt, og hva gjør det med deg? Det å daglig meditere på Guds ord (lese det, høre det og bruke det i hverdagen), fyller deg med en unike fryd og glede. Mens det å meditere på djevelens løgner (konstant negativ tankegang om deg selv, andre eller en spesiell hendelse), fører bare til fortapelse! Gud skapte oss ikke for at vi skulle være deprimerte, fulle av angst eller føle oss verdiløse; Men for at vi skulle bli fylt med ekte glede og kjærlighet fra Han. Og for at vi skulle leve et suksessfullt liv med Ham. Jeg håper med dette at flere vil ta valget om bli bedre kjent med bibel (med sannheten), om dens egentlig kraft og ikke minst dens egentlig hensikt for våre liv! Det er så utrolig mange som ville ha blitt skånet for så mye unødvendig smerter og lidelser, om de hadde valgt å ta i mot Guds ord. Belønningen for å overgi sitt liv til vår Herre Jesus er langt større enn verdien av all verdens skatter, og langt mer enn jeg klarer å beskrive med ord. Det er en frihet uten like, det er snakk om å bli født på ny til et nytt og bedre liv man aldri trodde var mulig å oppnå.

Velg glede, ekte glede, den typen som kan bare fås fra vår Herre Jesus Kristus ❤ Den type glede som gir deg styrke og overgår alt (selv den tøffeste utfordringen som du ikke trodde var mulig å komme deg igjennom); Den typen som ikke bare varer i en vis periode men som varer for evig, og som frigjøre deg fra både angst, frykt og depresjon. Herren kan gi deg styrke til å søke nødvendig hjelp fra psykolog, lege, prest, rådgiver, eller venn. Rett hjelp spesifikk til nettopp dine behov, rett hjelp gitt fra Gud i Jesu navn.
Kontakt din nærmeste prest og snakk med han om vår Herre Jesus, eller ta direkte kontakt med Jesus! Ta imot Han ved å inviter Han inn i livet ditt. Be for eksempel; «Herre Jesus, jeg har hørt mye godt om Deg, men jeg vet fremdeles ikke hvem Du er. Vis Deg for meg, og hjelp meg til å bli bedre kjent med Deg»! Gjør du dette vil du garantert få svarer, enten direkte fra Han der og da, fra en prest, ord i bibelen eller fra en helt fremmed person. Uansett hvordan Han velger å svare deg, så kan du forsikre deg om at du vil ikke være i tvil om at det er Han som faktisk snakker til deg, når Han først svarer.

Choose joy, choose Jesus! Blessed be His name 4 ever ❤

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s