Pray – del 1. En velsignet gave

Julen nærmer seg med små men ganske raske skritt; det er nok mange som har begynt å tenke en del på hva de skal gi til sine nærmest til jul. Kampen om å finne den perfekte julegaven er like stor hvert år; for hva gir man egentlig til noen som har det meste av ting og tang fra før?

Et ord som kom ganske sterkt til meg for bare et par dager siden er, pray; å be! Det kom til meg nærmest som om det var noe jeg aldri har tenkt på før; omtrent som en ny og fantastisk idee som jeg ble veldig glad for å oppdage. Jeg tror Herren la dette ordet på mitt hjerte med en veldig god grunn. Det har nok ikke blitt så ille at man ikke har råd til noen julegaver i det hele tatt, men oljekrisen har uten tvil berørt mange på en slik måte at de har måtte snu helt om på livsstilen. Noe som innebære blant annet at det er ikke lenger en selvfølge at foreldre, som tidligere hadde mulighet til kjøpe omtrent alt barna pekte på, har den samme muligheten i år og. Men hva om barna egentlig ikke trengte alt det som de peker på? Hva om de bare ba om disse tingene fordi de vet at de kan få det; fordi det var det som fristet mest der og da; eller fordi alle andre har det? Jeg mener, hadde vi fått det vi egentlig ønsket oss, så hadde vi jo ikke fylt ønskelisten med stadig nye ting, ikke sant? Hva er det som gjør at vi aldri blir tilfreds med det vi har eller rettere sagt, med det som vi selv har ønsket oss? Hva er det som gjør at ønskelisten og kravene for hva vi forventer å få av våre nærmeste, (istedenfor å bli mindre med tanken på alt vi har fra før) bare blir større og større for hvert år?

Alle fortjener noe fint til jul; men julegavene bør likevel ikke være det som står i sentrum for selve jula. Han som jula egentlig handler om er vår Herre Jesus Kristus, og med tanke på det ordet Han la på mitt hjerte, har jeg stor tro på at Han ønsker at vi skal bli flinkere til å blant annet be. For i tillegg til tanken pray (be), har også versene under dukket ekstra mye opp på bibel-appen min i det siste; «vær alltid glade, be uten opphold, takk under alle forhold (takk for alt), for dette er Guds vilje for dere i Kristus Jesus» (1 tess 5:16-18).

the-power-of-prayer

Her blir vi altså oppfordret til å være glad for det vi har fra før, (ha fokus på det som går bra i livet og på det man har klart å oppnå). Glad for at vi har en trofast og Allmektig Gud som aldri svikter men alltid holder Sitt ord. Glad for at vi har en Herre (Jesus Kristus) som frivillig gav Sitt liv for oss, for at vi, gjennom Hans dyrebare blod, skulle blir frelst og få et nytt og bedre liv med Ham. Det er utrolig hva en positiv tankegang (uavhengig av hva man går igjennom), kan gjør med livet. Og er du så langt nede at du klarer ikke en gang å smile, eller tanken på det å i det hele tatt være glad; så husk at du kan finne styrke til å gjøre dette i vår Herre Jesus Kristus.

Vi blir også oppfordret til å be uten opphold, det er altså ikke snakk om å be i flere timer i strekk, men at vi ikke skal gi opp på å be om det vi ønsker til vi har sett resultatet. Det kan dessverre være fristende å gi opp, når man må vente ekstra lenge på et bønnesvar; om dette er noe du for eksempel opplever så ønsker jeg å oppfordre deg til å holde ekstra godt fast på på håpet; troen på at man virkelig kommer til å få det man har bedt Gud om, i Jesu navn! Det står blant annet skrevet; «Derfor sier Jeg dere: Alt det dere ber om i deres bønner, tro at dere har mottatt det, og dere skal få det«(Markus 11:23). Så her handler det om å verken gi opp å be for det man ønsker seg, eller troen på at man vil motta det fra vår Herre Jesus. Det skal også skrevet; «Hvis dere forblir i Meg og Mine ord forblir i dere (noe som skjer når man f,eksempel ber og leser bibelen daglig), kan dere be om hva dere vil, og det skal bli gitt dere» (Johannes 15:7).

Husk at det er ingenting vi ikke kan be vår Herre Jesus om, så lenge det vi ber om er etter Hans vilje; bønner basert på godhet; det å oppnå en bra ting. Som for eksempel at noen som har mistet jobben sin på grunn av oljekrisen skal få seg en ny jobb; at noen du kjenner som for eksempel sliter psykisk skal få det bedre; eller at noen fattige skal få det mye bedre slik at de ikke trenger å bekymre seg for hvordan de skal få råd til mat og klær og annet nødvendige ting for familien. Det er ikke lett å si akkurat på hvilken måte du vil motta et bønnesvar, ettersom det Gud kan gi oss bønnesvar gjennom utallige kanaler; Han kan for eksempel velge å helbredet noen fra en sykdom på flekken. Han kan gi svar på våre bønner gjennom en ukjent person, som for eksempel når noen plutselig tilbyr deg noe du har ønsket deg utrolig lenge men aldri fortalt til noen. Han kan bruke en lege som plutselig kommer med en gladelig nyhet om operasjonen som man aldri trodde var mulig, nå kan gjennomføres. Han kan bruke presten til å si noe under en Guds tjeneste som du bare vet er for ment for deg, og Han kan gi deg direkte svar på det du spør om der og da mens du holder på å be. Også kan selvsagt bruke bibelen til å svare på det du ber om. Uansett hvordan Han velger å svare deg, så vil du ikke være i tvil om at det er virkelig fra Han.

Det siste vi blir oppfordret til å gjøre er å være takknemlige. Hvor ofte takker du Gud for eksempel for at du har stått opp til en ny dag med en frisk kropp, for at du kan bevege alle lemmer slik du selv ønsker, for at du kan le, synge og snakke og for at du har alle sansene på plass? Ting som vi tar forgitt men som ikke er en selvfølge for absolutt alle! Hvor ofte takker du for maten (ber) før du spiser? Hvor ofte takker du Gud for familien din, vennene dine, for jobben din eller det at du fortsatt er i stand til å jobb (om du har mistet den jobben du hadde tidligere)? Eller hvor ofte takker du Gud for Den Han er (Allmektig, trofast, barmhjertig og nådig, og rik på godhet og sannhet) :)? Er det noe virkelig gleder Gud så er det vår takknemlighet for det vi har. Så be og gled deg over det du har kjære deg, og legg alle dine bekymringer fram for vår Herre Jesus, som bryr Seg langt mer om nettopp deg enn du er klar over!

Thank You Jesus ❤

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s